Facebook vil ha betaling

 

Facebook struper nyhetstrømmen, men penger ordner biffen.

Amerikanerne har et uttrykk: «There Ain’t No Such Thing As A Free Lunch». På norsk vil det være «Det finnes ikke noe slikt som en gratis lunsj». Internett har på mange måter vært et unntak. Internett som fenomen har vært så å si gratis.

Det mest populære nettstedet i Norge er Facebook, og det er også gratis, og etter hvert uunnværlig. Mer og mer av nettrafikken styres via Facebook. For eksempel kommer halvparten av trafikken til nettstedet frifagbevegelse.no via lenker på Facebook.

Tekno_Torgny_44

Hvis en skal nå fram til mennesker i 2015, må man forholde seg til dette nettstedet. LO-Aktuelt har en egen Facebook-side. (Hvis du ikke allerede er en av dem som liker siden, så må du gjøre det med en gang). Her får vi vite hvor mange lesere artiklene våre når. Denne rekkevidden eller «reachen» på engelsk, falt dramatisk ved nyttår.

Vi lurte på om det var tilfeldig eller om vi gjorde en dårligere jobb. Men nei, fra nyttår har Facebook lagt om måten nyhetsstrømmen på Facebooksiden din fungerer. For meldinger som ser ut som annonser er rekkevidden nede i 0 prosent.

Det vil si at det du publiserer over hodet ikke når ut til følgerne dine med mindre de oppsø- ker siden.

Det LO-Aktuelt deler er ikke kommersielt, så vi blir ikke fullt så hardt rammet. Vi når kanskje et par prosent av leserne våre. I 2012 var rekkevidden på 16 prosent.

Facebooks begrunnelse for endringene er at brukerne heller vil se historier fra venner enn ulikt kampanjeinnhold. Men hvis du har penger, finnes det rå. For 8000 kroner kan LOAktuelt nå ut til 100 000 lesere. Ved å overføre penger til Facebook kan du fremme innleggene dine.

Mange mener at det ikke er hensynet til leserne, men hensynet til Facebookeier Mark Zuckerbergs bankkonto som er bakgrunnen for omleggingen.

Publisert i LO-Aktuelt nr. 5/2015

Legg igjen en kommentar