Lur eller lurt  

 

Jeg trodde jeg var skikkelig lur da jeg bestilte mobilbetalingstjenesten Valyou fra Telenor, i etterkant føler jeg meg lurt.

 

ValyouValyou gjør at når du skal betale i en butikk kan du legge mobilen din inntil betalingsterminalen og så blir varene betalt. Hvis beløpet er under 200 kroner, kan du slippe PIN-kode, ved høyere beløp er det nødvendig med PIN.

 

Valyou forutsetter at du har Telenor- abonnement. Når du bestiller Valyou sender Telenor deg et nytt Sim-kort. Det vanskeligste med hele prosessen for å gjøre telefonen Valyou-klar, var å finne ut hvordan en bytter SIM-kortet.

 

Når Sim-kortet er installert må en laste ned en app. Det skjer greit fra Google Play. Og dette er en ny begrensning. Tjenesten er ikke for iPhone-brukere. Valyou  er bare tilgjengelig for noen Samsung, Sony HTC og LGtelefoner.

 

Så er det bare å åpne appen, og der kommer neste problem: Laste ned bankkortet. Nå viser det seg at Telenors kontaktløse betalingsløsning bare er for kunder med DnB konto eller fra noen få utvalgte Sparebank1- banker. Det er ikke jeg, så da følte jeg meg lurt i stedet for å være lur.

 

Det vil vel egentlig overraske hvis dette blir framtidas løsning. Men samtidig er det akkurat en slik kontaktløs betalingsløsning de internasjonale gigantene satser på. Apple og Google har utviklet hver sin løsning for kontaktløs betaling. Når Telenor satser på dette, er det antagelig for å komme dem i forkjøpet på det norsk markedet. Men når det bare er 300 brukersteder i Oslo og 100 i Bergen, er det for få steder til at Valyou blir en farsott.

Fra LO-Aktuelt nr. 15/2015

1 kommentar til «Lur eller lurt  »

  1. Dette skriver Telenor på Vallyou.no
    Valyou avvikles
    Etter en helhetlig vurdering har Valyous eiere valgt å legge ned driften i selskapet. Bakgrunnen for beslutningen er at man ikke har fått den ønskede veksten i kundeopptak, og at utrullingstakten av nye terminaler i butikkene har vært for lav. Det har heller ikke lykkes å engasjere det nødvendige antallet banker og mobiloperatører i løsningen.

    Vi i Valyou er overbevist om at denne type mobilbetalingsløsninger er fremtiden, og at Valyou er bygget på en av de mest brukervennlige og fremtidsrettede teknologiene. At andre sentrale aktører i mobilbransjen som Apple og Samsung har valgt samme tekniske plattform viser at vi har jobbet i riktig retning. Likevel må vi akseptere at vi er for tidlig ute i forhold til markedet, og avvikling av virksomheten blir konsekvensen. Det til tross for at brukerne har vært fornøyde med løsningen.

    Hva skjer videre?
    Eksisterende Valyoubrukere vil kunne betale med Valyou frem til 30. november. Da stenges applikasjonen. Brukerne trenger ikke gjøre noe med SIM-kortet, og bankkortene som ligger i Valyou vil bli automatisk slettet av brukerens bank. Alle brukere skal også ha mottatt en SMS med informasjon.

    Valyou vil fra nå av ikke være tilgjengelig for nedlasting i Google Play.

    Har du spørsmål er du velkommen til å kontakte oss på Facebook.

Legg igjen en kommentar